WINDOWS

류재림展 / RYUJAELIM / 柳在林 / painting   2008_1004 ▶︎ 2008_1027 / 화요일 휴관

류재림_Windows_캔버스에 아크릴채색_93.5×93.5cm×4_2008

초대일시_2008_1004_토요일_05:00pm

미공간봄 작가지원프로그램 선정작가展

작가와의 대화_2008_1004_토요일_05:00pm

관람시간 / 10:30am∼06:30pm / 화요일 휴관

미공간봄_ARTSPACE BOM 강원도 춘천시 죽림동 189번지 브라운5번가 4119호 Tel. +82.33.255.7161 blog.naver.com/migong0308

수 많은 망점으로 영상의 이미지를 재현하는 작가 류재림 ● 류재림은 화려하게 채색 된 바코드 이미지 위에 구체화 된 꽃의 형상을 수많은 망점들로 나타낸다. 이 망점들로 이루어진 화면의 이미지는 텔레비전, 컴퓨터와 같은 디지털 매체의 화면에서 낱낱의 화소(畵素, picture element, pixel)들이 어우러져 만들어 낸 영상의 이미지로 보여진다. 지극히 아날로그적인 작업방식으로 디지털 영상의 이미지를 재현하는 작가 류재림은 작품을 통해 현대사회에 있어서 디지털 매체의 양면성을 지적한다.

류재림_Shadow_캔버스에 아크릴채색_72.7×92cm_2008
류재림_Digital Flower_캔버스에 아크릴채색_72.7×92cm_2008

디지털 스모그 & 디지털 쉐도우 ● 물질문명과 상업주의 속에 발전되어 온 디지털 매체는 빠르고 신속한 정보와 자료로 인간의 지적성장을 도왔고, 더불어 육체의 쾌락과 편리함을 가져다주었다. 그러나 매초마다 무분별하게 쏟아져 나오는 정보와 자료의 홍수 속에 인간의 판단력은 점점 흐려지는 현상이 야기되고 있다. 핸드폰, PDA, 인터넷 네트워크 기술의 발달로 뭉친 '참여 군중(Smart Mobs)'들은 서로의 정보를 공유하고, 사회 이슈들에 대해 공조체제를 구축하여 그들의 목표달성에 용이하게 접근한다. 그러나 때로는 감각적이며 자극적인 정보만 섭취한 무능력하고 무책임한 네티즌들이 인터넷의 익명성을 악용하여 공론의 장이 되어야 할 인터넷 토론장을 난잡한 잡담의 장으로 만들어 버리기도 한다. 류재림의 작품 이미지에서 보여지는 화려한 색채의 바코드는 물질문명과 상업주의로 비춰진 현대사회를 대변한다. 또한 수많은 망점들로 어우러진 화려하고 아름다운 겉모습의 꽃 이미지가 디지털 매체의 쌍방향 소통과 탈영토화를 재현하고 있다면, 곧 시들어 사라질 것이라는 가상에 내재된 꽃 이미지는 디지털 스모그와 디지털 쉐도우에 의해 변질되고 사라져 결국은 상업주의만 덩그러니 남게 되는 현상에 대해 이야기 하고 있다.

류재림_Drop-Download_캔버스에 아크릴채색_130×97cm_2008

아날로그적 창조기법과 디지털 이미지 ● 류재림은 작품 제작을 위해 정교한 제작 과정을 거친다. 먼저 캔버스 올이 느껴지지 않을 정도로 매끄럽게 표면을 칠하고 다듬는 과정을 반복한다. 그런 다음 마스킹테이프를 번갈아가며 바코드 이미지를 채색한다. 꽃 이미지 사진은 실제 작업할 크기로 인화하여 정밀 드로잉 한 후 명암 단계를 분리한다. 분리 된 명암단계는 OHP 필름에 틀을 떠내고 커팅한다. 마지막으로 주사기에 물감을 넣고 명암의 단계에 따라 망점을 찍는다. 이렇게 찍힌 하나하나의 점들은 캔버스에서 시야가 멀어질수록 디지털 화소가 빚어낸 영상의 꽃 이미지를 자아내게 되는 것이다. 그의 작업은 「Windows」, 「Download」, 「Digital Flower」등의 제목에서부터 디지털적인 이미지를 연상케 한다. 「Windows」는 컴퓨터를 시작할 때 바탕화면에 표시되는 창으로서 주황, 연두, 파랑, 노랑의 윈도우 로고에 착안한 작품이다. 「In to the dots」는 화면에 뿌려져 있는 낱낱의 화소들을 역으로 확대하여 디지털 이미지를 증폭시키는 효과를 만들어내고 있다. 「Digital Flower」시리즈에서는 망점으로 채워진 꽃 이미지와 반대로 꽃 이미지만 남기고 바깥부분을 망점으로 표현함으로써 디지털매체의 역기능에 대해 이야기하고 있다.

류재림_Blind-Ⅰ_캔버스에 아크릴채색_130×97cm_2008
류재림_Blind-Ⅱ_캔버스에 아크릴채색_130×97cm_2008

디지털 시대가 요구하는 감수성과 지성, 공조체제의 수위조절 ● 낱낱의 화소로서는 디지털의 기능을 도저히 생성해 낼 수 없다. 그들이 그물망처럼 모여 공조체제를 이루었을 때 비로소 감성적이고 지적인 역할을 잘 수행해 내는데 일익 할 수 있는 것이다. 마치 인간의 삶이 그러한 것처럼... 이러한 측면에서 현대를 살아가는 인간들에게 절대적으로 필요한 감수성과 지성, 공조체제를 적당하게 수위조절 할 수 있을 만치의 디지털 매체 사용에 대해 당부하고 있는 류재림의 작업은 이 시대의 문제점을 반영하고 있다는 측면에서 주목받을만 하다. ■ 엄선미

류재림_Digital Flower_캔버스에 아크릴채색_130×194cm_2008

WINDOWSRyu, Jae-lim who expresses the image of video with numerous dots ● Ryu, Jae-lim expressed the concrete shape of a flower with numerous dots on the image of a bar code colored gorgeously. The image which is composed of numerous dots is appeared as the image of video which every single pixel creates in the screen of a digital media like a television and a computer. Ryu, Jae-lim who expresses the image of a digital video by the extreme analog method, points out two-sided characteristic of a digital media. ● Digital Smog & Digital Shadow ● Digital media which has been developed under material civilization and commercialism helped the intellectual growth of human being with quick information and abundant data, also brought material pleasure and convenience to human being. But sometimes, people lose their judgement in the flood of information and data that are being poured out indiscreetly per second. ● 'Smart Mobs' who stand together through the advancement of technique in the field of mobile, PDA and the Internet approach the attainment of their goal easily by sharing of information and building cooperation system about social issues. But sometimes incompetent and irresponsible netizens who absorbed only sensual and provocative information make the Internet debate room where should be a space of public opinion into the space full of disordered gossip from behind a cloak of anonymity. ● The colored bar code which is found in the work of Ryu, Jae-lim represents the modern society reflected by material civilization and commercialism. Also the external image of gorgeous and beautiful flower with mixed of numerous dots reappear two-way communication and deterritory of digital media. The image of flower that withers and disappears soon deteriorates by digital smog and digital shadow and then only gets to the commercialism itself. ● Aanalog creating method and a digital image ● Ryu, Jae-lim performs elaborate process for production of work. First, he repeats the process of painting on the surface to make it so slick and smoothing that a warp of canvas can't be felt. And then he paints the image of a bar code with masking tape by turns. He makes a print the image of flower by the real size, draws meticulously and then separates the stage of light and shade. The separated stages of light and shade framed on the OHP film are cut. Lastly, he marks dots using injector with dyestuff inside according to the stage of light and shade. As a result, numerous dots marked through this process creates the flower image of video which is made by digital pixels. ● He reminds us of digital images as shown in his works 「Windows」, 「Drop-Download」 and 「Digital Flower」. 「Windows」 is motivated from the logo of Windows containing the colours orange, green, blue and yellow. In his work 「In to the dots], pixel scattered on a screen are enlarged for amplifying effect on digital image. ● The series of 「Digital Flower」have the image of flower consisted of dot and another image with the other way how the outside of the flower image are expressed in dot, showing the reverse function of the digital media. ● Sense and Sensibility that are required by the digital era, adjustment for the cooperation system ● It's hard to create the function of the digital with every single pixel. When they are connected like a web so they build up cooperation system, it can finally work as our lives do. ● With this point of view, Ryu wants us to use the digital media with the proper adjustment. His works deserve to get the attention because they reflect the problems that we've been faced with. ■ by Eoum, Sun-Mi

Vol.20081004b | 류재림展 / RYUJAELIM / 柳在林 / painting