the Fantastic Garden 판타스틱 가든

2010 창원아시아 미술제   2010_0410 ▶ 2010_0425

개막식_2010_0410_토요일_03:00pm

식전공연_02:00pm_성산아트홀 광장 리셉션_06:00pm_창원 인터내셔날호텔 5층

참여작가 I부 the Fantastic Garden 곽철_구성연_금중기_김건주_김종우 김지민_김창겸_김하린_김현준_류제형_만쥬나스 카마스 Manjunath Kamath_문정현_문진욱 박상호_박종영_비 카마초 Bea Camacho_사라웃 츄티웡페티 Sarawut Chutiwongpeti_사타 샤론 친 Sharon Chin_샤오팡 Xiao fan_송명진_송춘호_신미화_심승욱_아키히토 오쿠나카 Akihito Okunaka 야마다 나오유키 Yamada naoyuki_양혜민_오지연유현미_이세현_이승애_이연미_이피_이혜림 인디게릴라스 Indieguerillas_임영주_장종완_제레미 히야 Jeremy Hiah_지노_차동훈_차상엽 첸 완 젠 Chen Wan Jen_탁영우_탄난씨 Tan nan see_테루야슈 마츄무라 Teruyasu Matsumura_황혜순 II부 Art Market : Buy my concept & my performace 난나최현주_지노_오지연_이광기_이채연 장규정_장종완_정흥섭_좋겠다 프로젝트_차동훈_황혜순_사라웃 Sarawut

전시감독_정종효 큐레이터_최아름_최형욱 주최_창원미술협회_창원미술청년작가회_창원문화재단 성산아트홀 주관_창원아시아미술제 운영위원회 후원_경상남도_창원시_마산MBC_the 큰병원

본전시_아시아현대미술전 the Fantastic Garden I.현대미술전 "the Fantastic Garden"_1,2,3,5관 II.Art Market: Buy My Concept & Performance_6,7관 경남미술특별전_4관

거리미술전_퍼포먼스 festival 2010_0410 ▶ 2010_0411_성산아트홀 광장 및 실내 아트마켓 & 문화벼룩시장 2010_0410 ▶ 2010_0412_성산아트홀 광장

심포지엄『창원아시아 미술제의 내일』 발표/토론_이규석(경남도립미술관 학예연구사) 황무현(마산대학 교수)_정종효(창원아시아미술제 전시감독) 장소_용지동민의집 동민홀

관람료_일반 3,000원 / 초·중·고학생 2,000원 / 유아 1,000원

관람시간 / 10:00am~08:00pm / 주말,공휴일_10:00am~06:00pm

창원성산아트홀 CHANGWON SUNGSAN ARTHALL 경남 창원시 중앙로 109 (용호동 2번지) Tel. +82.55.268.7900 www.sungsanart.or.kr

환상정원, the Fantastic Garden"꿈의 세계를 창조해 낸다는 점에서 모든 사람은 완전한 예술가다. 이 꿈의 세계의 아름다운 가상이 모든 조형예술의 전제다." (니체, 『비극의 탄생』)"꽃들 속에는 램프가 숨어있고, 오솔길에는 융단이 깔려있다. 나무, 사티로스, 발가벗은 님프, 물뱀, 모든 종류의 집합과 형상들 한가운데에서 이 모든 것들이 한데 뭉쳐 살아 움직이며 불가능한 것이 없어진다." (빅토르 위고, 『겨울정원』, 1894년)

이혜림_Whiskers Unicorn Horn And Curly Spikes_C프린트_72×72inch_2008 courtesy of the artist & kukje gallery, Inc, seoul
만쥬나스 카마스 Manjunath Kamath_A to Z Z to A_클레이메이션 비디오_00:01:22_2008
유현미_Composition (turtle and ladder)_C 프린트_156×204cm_2009

현대사회는 성장과 효율성이라는 목표달성을 위해 이성중심주의, 합리주의라는 가치로 충만한 아폴로적 인간상과 사회구조를 요구한다. 우리의 근현대산업발전의 한 단면만 보더라도, 국민소득 2만불 시대라는 선진국 반열로의 진입은 지난 100년 동안 산업화, 근대화, 서구화라는 신념을 쫓은 덕분이라 평가할 수 있다. 요즘 활발하게 진행되고 있는 도시계획 및 재생, 국토정비와 같은 사업 또한 이들이 표방하는 기본적인 철학은 합리성과 효율성으로 여타 존재하는 가치들 -생태계, 지역성, 개인의 고유성, 감수성 등- 보다 당연한 우위를 차지하고 있다고 우리를 설득한다. 이렇게 합리적으로 구획되고 단장된 관념적 혹은 실질적 동시대 공간들은 이성에 따른 사고와 행위, 질서 속에 안주하기를 반복적으로 강요한다. 이러한 과정을 통해, 개인은 잠재되어 있는 욕망, 감수성, 상상력을 억제하고, 삶과 예술의 원동력으로서의 그 가치들을 간과하게 된다. ● 우리는 응당 현대인으로서 갖추어야 한다고 배운 이성중심주의와 합리주의와 같은 이러한 필수미덕에 의심스런 눈초리를 보낸 적이 있는지 전복의 시선이 아니라면, 잠재되어있는 상상의 정글을 모험하고자 하는 상상을 해보기라도 했을까? 아니라면 명료한 일상이 요구하는 규칙적인 호흡에 가슴이 답답해 봤던 적은?

김지민_The Fan_라벨, 바느질 설치_지름 260cm_2009
아키히토 오쿠나카 Akihoto Okunaka_world-tensile_스테일레스 스틸_300×300×300cm_2009

2010창원아시아미술제 현대미술제 "the Fantastic Garden"은 현대사회가 추구하는 이성중심주의, 합리주의에 대한 정치적, 사회적, 철학적 담론과 비평을 생성해 내기 위한 전시가 아니다. 대신 2010창원아시아미술제 현대미술제 "환상정원, the Fantastic Garden"은 동시대 사회를 압도적으로 지배하는 이성, 합리주의 그리고 질서와 동등한 가치를 지니는 – 그러나 현대사회에서 간과되어온 - 욕망, 쾌락, 꿈, 퇴폐, 경이, 모호함과 같은 잠재되어 있는 디오니소스적 가치, 즉 인간의 내면세계에 감성적 공명을 울리고, 예술적 감수성을 불러일으키고자 한다. ● "the Fantastic Garden"에서 소개되는 동시대 아시아 미술작품 80여점의 각 작품들은 미술외적 콘텍스트에서 사회적, 철학적, 정치적인 비평적 담론을 형성해 내며 다양한 메시지를 함축하고 있으나, 무엇보다 미술본연의 역할-심리적 파동과 울림-에 충실하며 감성적 언어를 우선적으로 보여줄 수 있는 작품들이다. 개별적으로 본다면 전시되는 작품들은 각기 다른 조형언어를 가지고 있을 수도 있으며, 대립적인 메시지 표방이나 활동현장에 공통분모가 없을 수도 있으나, 빅토르 위고의 글처럼, 본 전시공간은 정원의 역할로써 작품들이 유기적으로 상호연관성을 맺으며 각각의 아우라를 뿜어낸다. '사실성reality'을 비켜가고 '모호함vague'을 보증하는 이러한 작품들은 관람자들에게 합리성, 이성의 저 너머에 잠재하고 있는 '꿈의 공간(판타스틱가든)'에서 경이, 몽환, 욕망, 탐욕, 기묘함 같은 초현실적 경험을 가능하게 함으로써 '원시성으로의 회귀본성의 세밀한 탐구'를 유도 하고 구속 받지 않는 상상의 영역을 불러일으켰으면 한다 더불어, 본 전시는 작품의 '읽기"보다 '감각하기"에 초점을 맞추기에, 관람객은 편견과 관습적인 행위 없이 미술작품과의 순수한 소통이 가능하며 예술본연의 모습을 마주할 수 있는 정원으로 유도한다.

심승욱_ 검은중력 Black Gravity_hotmelt glue_157×248×31cm_2009
이승애_Mummy series Ⅵ_종이에 연필_50×40cm_2008 courtesy of the artist & arario galleryl

ART MARKET: Buy My Concept & Performance ● 시장은 매우 적극적인 사회적 소통과 교환의 장소이다. 이는 예술작품에도 해당되는데, 특히 작가의 예술성 및 잠재성 그리고 콜렉터의 취향과 같은 주관적 평가들이 그 시장가치에 작용한다는 점에서 일반 생산품의 매매보다 복잡미묘하며 특수한 성격을 가지고 있다. 동시대 작가들의 작품을 구매하고 향유하는 활동은 비단 경제적 가치 때문이라기 보다는 작가의 진보적 생각, 심미적 측면 그리고 독특한 개성에 애정을 가지고 공유하려는 태도에서 비롯된다. 이렇듯, 예술품구매 와 콜렉션은 구매자의 작품에 대한 애정, 작가에 대한 지속적인 연구와 취미, 취향을 고양시키려는 노력 그리고 경제력을 요구하기에 미술시장영역이 갓 활성화되기 시작한 국내여건을 고려할 때 일반대중이 미술구매에 적극적으로 참여하는 것은 아직 녹록하지 않은 것이 사실이다. 뉴욕의 허버트와 도로시보겔 부부는 우체국직원과 도서관 사서로 일하는 평범한 사람들로, 넉넉하지 않은 재정으로 당시 가격이 저렴했던 여러 개념미술작가들의 아이디어, 서술문구, 드로잉과 제안서들을 구매하였다. 그 부부는 작가들과 오랜 시간 친분을 유지하며 심지어 팔릴 수 없도록 제안된 개념들까지도 구매함으로 개념적인 작품의 완성에 동참하였다. 이렇듯 미술구매 행위는 단순한 상품 구매가 아닌 연구와 소통을 통해 구매자는 예술에 대한 이해를 넓히고, 자신의 취향을 고양시키는 매우 적극적인 행위이다. ● 창원이라는 지역적 특수성을 고려하여 예술본연의 내적세계에 흥미를 가지고 미술세계에 첫발을 내디딜 수 있도록 작품의 개념, 행위, 과정을 보여주는 개념적인 형태의 작품, 비전형적인 형태의 작품 그리고 드로잉들로 구성된 아트마켓을 기획하고자 한다. 이는 단순히 시장가치와 장식가치로써 미술에 접근하는 것을 배제시키고 작가의 생각, 예술이라는 세계에 대한 호기심, 그리고 그 예술적 발상에 대한 존중이 교환되는 장소로 아트마켓을 기획하고자 한다. ART MARKET: Buy My Concept & Performance는 영리적 타이틀을 본 따지만 일반적인 미술시장에 대한 대중의 기대를 깨고자 하며, 충돌과 심리적 환기라는 측면에서 본전시 'the Fantastic Garden"의 개념적 연장이라 이해하면 된다. 또한, 구매하기 불편한 작품들에 대한 실질적인 판매행위를 통해 전시되는 작품 성격과 구매행위의 계속적 충돌을 유발하여 구매자가 이 아트마켓이라는 퍼포먼스의 능동적 참여자가 되도록 한다. ■ 정종효

제레미히야 Jeremy Hiah_angels garden 00_2004

The Fantastic Garden ● 'The beautiful appearance of the world of dreams, of which everyone is a perfect artist, is the prerequisite of all forms of plastic art." ( Niche, 『The Birth of Tragedy』) ● 'Lamps are hidden within flowers, and the rug is laid on the path. Amid trees, satyrs, naked nymphs, water snakes and all types of gatherings and shapes, all these are brought together, coming to life and eliminating any impossibility." (Victor Hugo, 『Winter Garden』, 1894) ● Modern society requires an Apollonian character and social structure oriented towards rationalism to achieve the goal of growth and efficiency. Take Korea's modern industrial development for example. The nation opened up the era of per capita income of 20,000 dollars and joined the ranks of advanced countries thanks to its pursuit of industrialization, modernization and westernization for the past century. We are often told that rationality and efficiency, represented by urban planning and redevelopment projects taking place across the nation, predominate over the values such as the protection of the ecosystem, regional characteristics, individuality and sensitivity. Abstract or real contemporary spaces planned and organized based upon rationalism constantly pressure people to settle for the order built upon reason and rationality. Through this process, an individual becomes to suppress potential desire, sensitivity and imagination, and to overlook the importance of the aforementioned values as the driving force behind life and art. ● Have we ever harbored doubt about reason and rationality forced upon us as the essential virtues to practice? If not, have we at least taken a moment to picture what it would be like to explore the jungle of imagination hidden within? Have we felt suffocated by regular breathing required by the daily routine? ● The Fantastic Garden featured by the 2010 Changwon Asian Art Festival is not an exhibition to generate political, social, philosophical discourses about rationalism pursued by modern society. It aims to bring to surface the untapped Dionysian values such as desire, pleasure, dream, decadence, wonder and ambiguity that used to be overlooked but equally valuable as reason, rationalism and order that predominates this society, creating an emotional resonance and developing artistic sensitivity in the inner world of people. ● More than 80 artworks of contemporary Asian artists introduced by the Fantastic Garden deliver compressed messages, generating social, philosophical and political discourses in the non-art context. However, they also remain true to the nature of art (creating mental waves and resonance) and communicate the language of sensitivity. Individually, the exhibits may not be deemed to share anything in common, from plastic languages to contrasting messages. Rather, as Victor Hugo wrote, this exhibition space plays the role of a garden where each exhibit interacts with one another and exudes a unique aura of its own at the same time. These works that dodge 'reality" and guarantee 'ambiguity" are intended to enable the viewers to experience wonder, fantasy, desire, greed and oddness in the space of dreams (or Fantastic Garden) that can be found beyond rationality and reason, and creates the realm of imagination that induces 'close search for the instinct to return to primitiveness" uncontrolled by rationality. As this exhibition focuses on 'sensing the pieces" rather than 'reading the pieces", the viewers can interact with the exhibits free from the conventional manner that often creates bias and be led to the garden offering the chance to explore the true nature of art. ART MARKET: Buy My Concept & Performance ● The market is a place of active social communication and exchanges. This applies to various forms of art. It is more complicated and complex than markets of other products as it is influenced by subjective factors such as the skills and potential of the artist and the taste of the collector. The act of buying and appreciating artworks of contemporary artists involves the passion to share the ideas, aesthetics and philosophy of the artist, not just the pursuit of economic value. Taking into consideration that the act of purchasing and collecting artworks requires the buyer's continuous interest in artworks and artists and efforts to improve his/her taste as well as financial means, it is difficult to expect Korean consumers to jump into the local art market that is still in its fledgling stage. Herbert and Dorothy Vogel in New York were working as a postal clerk and a librarian respectively. They purchased ideas, texts, drawings and proposals for conceptual art on their modest income. This couple maintained lasting friendships with many artists and even bought the concepts that were not for sale, thus taking part in the production of conceptual works. Buying art is different from buying commodities. It is an act that betters the understanding of art through research and communication, and improves the personal taste. ● We plan to establish an art market reflecting the regional characteristics of Changwon and consisting of conceptual works that demonstrate the concept, performance and production process, untypical and unconventional works, and drawings so that even the most inexperienced viewers can be led to take interest in the inner nature of the art world. We aim to exclude the approach to art as the means of investment or a decorative object, and to highlight the role of the art market as the place to become exposed to different ideas of different artists and appreciate them. The title of ART MARKET: Buy My Concept & Performance, which sounds as if it openly seeks profit, is in actuality aimed at breaking the prejudice that the public has against the art market. It should be understood as an extension of the main exhibition from the aspect of collision and mental stimulation. Also, by eliciting viewers, or prospective buyers, to consider the purchase of works that are in fact not quite purchasable through the act of sales, it leads the viewers to proactively take part in the art market, which forms a performance itself. ■ Cheong Jong Hyo

Vol.20100411f | the Fantastic Garden 판타스틱 가든-2010 창원아시아 미술제