STUDYING LIGHT

윤용욱展 / YUNYONGWOOK / 尹用旭 / painting   2013_0528 ▶ 2013_0706 / 일,월요일 휴관

윤용욱_Van Gogh II_폴리스티렌_120×120×7cm_2012

초대일시 / 2013_0528_화요일_05:00pm

관람시간 / 10:00am~06:00pm / 일,월요일 휴관

갤러리바톤 GALLERY BATON 서울 서초구 서초동 1535-12번지 3층 Tel. +82.2.597.5701~2 www.gallerybaton.com

Studying Light by Yun Yong Wook ● 새끼 손가락 한마디 크기의 수천 수만개의 작은 플라스틱 조각이 이차원적으로 세밀하게 배열된 윤용욱의 작품은, 미술작품의 시각적 실제를 뒷받침하기 위한 부차적 재료로써의 "빛(Light)"의 존재 가치에 대해 재고하도록 이끈다. 그의 작품에 있어 빛은 필수요소이다. 여기서 필수 요소라 함은 일반적인 캔버스 작품에서의 빛의 역할, 즉 작품의 표면에 칠해진 물감과의 물리적 접촉 및 반사를 통해 타자에게 형태와 색을 인식시키는 일련의 작용 이상의 능동적인 소자로 작용함을 뜻한다.

윤용욱_Jesus Christ II_폴리스티렌_120×120×7cm_2012

페인터가 음영을 표현하기 위해 농담(gradation)을 조절하듯, 그의 작품에서는 빛의 강도와 위치, 각각의 작은 플라스틱 조각과의 조합에 따라 작품의 외형이 순간 순간 결정된다. 이러한 작품의 외형적 물성과 직결된 특징으로 인해, 타자는 무의식적으로 스스로 자리를 옮겨가면서 작품에 몰두하게 된다. 평면 작품이면서 마치 조각 작품을 대하듯 타자는 작가의 세계로 한 발 한 발 다가가게 된다.

윤용욱_Pieta II_폴리스티렌_120×120×7cm_2012

작가의 오랜 경험이 농축되어있는 원형질이기도 한 작은 플라스틱 조각은 통상적인 미술재료와의 연관성을 부정한다. 규칙과 불규칙이 반복되며 엄격한 행과 열의 진법에 의해 나열되는 단위 조각은 전체 이미지에 대한 부분적인 묘사에 무심하며 이로 인해 국지적으로 추상성을 띤다. 마치 디지털 이미지를 극한으로 확대하였을때 마주치는 정사각형 색면조각의 끝없는 배열과 유사하다.

윤용욱_Salvador Dali_폴리스티렌_120×120×7cm_2012

재료의 성질, 단색의 모듈 단위의 정격 배열, 우연적 요소의 배제 등에서 미니멀리즘의 특징적 요소가 나타남이 흥미로운데, 전통적인 미니멀적 작품은 외형이 가진 기하학적 형태와 이로부터의 즉물적 요소가 강조됨에 반해 윤용욱의 작품은 궁극적으로 식별 가능한 이미지를 지향한다는 점에서 그 궤를 달리한다. 미니멀 계열 작품에서 외형을 좌우하는 요소로 '배열'이 중시되는데 이로 인해 이차원적으로는 선과 통제된 곡선이 만들어내는 기하학적 엄밀성이 생겨나고 삼차원적으로는 공간을 점유하는 양적(量的) 위상이 구축되기 때문이다. 이러한 배열의 기본적 기능에 덧붙여 작가는 하나 하나씩 작은 플라스틱 조각을 평면에 배치하는 행위를 통해 "각(Angle, 또는 방향성)"이라는 새로운 변수를 끌어들인다. 각각의 조각에 부여된 수학적 정보인 "각"은 수평점을 기준으로 빛에 반응하는 정도를 규정하게 되고, 각 조각은 사각의 틀 안에서 최종적으로 완성될 전체 이미지의 구현을 위한 각자의 역할을 부여받게 된다.

윤용욱_Horse Head_폴리스티렌_120×120×7cm_2013

윤용욱의 작품에서 빛은 일반적 회화에 있어서의 묘사된 선과 덩어리, 인접한 면과 다른 색으로 채색된 색면의 영역과 동일한 기능을 수행한다. 빛에 반응한 조각들은 그 광원의 색과 광량을 반사시키며 작품이 설치된 공간의 특성에 민감하게 대응한다. 또한 채색된 플라스틱 조각 하나하나는 본연의 색이 만들어내는 시각적 효과에 더해 마치 팔레트와 같은 역할을 수행하며 묘사된 이미지가 타자에게 보여지는 방식을 교묘하게 통제한다. 예를 들어 광원에 반응하는 각 조각의 방향성은, 특히 이미지 외의 영역이 빛을 흡수하는 정도를 조절함으로써 이미지가 최종적으로 보여지는 형태에 직접적으로 간여한다. Van Gogh I (2012, Poly Styrene, 120×120cm)의 배경 부분을 보면 반사광을 절제하는 수준에서 머무르는 바, 고흐가 인접한 벽을 배경으로 포즈를 취하고 있는 듯한 효과를 나타낸다. 반면 Horse Head (2013, Poly Styrene, 120×120cm)의 경우 배경 부분이 광원에 대해 "Off"로 설정되도록 배열되었기 때문에 시각적으로 빛을 최대한 흡수하면서 마치 구현된 이미지가 부유하는 듯한 착시 효과를 일으킨다. 어떤 면에서 도달된 빛의 파장이 끊임 없이 소멸되는 이 공간은 무의 영역이기 보다는 빛의 반사가 영원히 늦추어진 미지의 영역이다.

윤용욱_Really_폴리스티렌_120×120×7cm_2013

태엽의 강도, 기기의 마모 정도, 대기중의 습도의 변화로 인해 동일한 오르골의 연주는 설령 체감하기 어렵다고 할지라도 매번 아주 미묘한 차이를 만들어낸다. 같은 이유로 작품의 능동적인 소자이자 차용된 이미지를 발현시키는 빛의 시공간적 변화와 이로 인한 필연적인 불균질성은 윤용욱의 작품에 현재성을 부여한다. 마치 동일한 오르골이 들려주는 노래이지만 엄밀하게는 매번 처음 연주되듯이, 우리는 그의 작품 앞에서 현재의 특정한 작품의 연속적인 순간을 본다. 똑같은 위치와 빛을 마주하지 않는 한 다시는 못 볼 그 순간 순간들을. ■ 갤러리바톤

윤용욱_Skull_폴리스티렌_120×120×7cm_2013

Studying Light by Yun Yong Wook ● Yun Yong Wook's work, in which tens of thousands of small plastic pieces in the size of little finger's knuckle are arranged elaborately in two-dimensional way, leads to rethink the value of the existence of "light" as a secondary material that supports the visual reality of art. Light is an essential element in his works. In this case, essential element means acting as an active element beyond taking the role of light in traditional canvas work, namely a series of effect to recognize the shape and color to others through reflection or physical contact with the paint that is painted on the surface of the work. ● As a painter adjusts gradation to express shadows, the appearance of the work changes every moment depending on the light's intensity, position, and the arrangement with each plastic piece. Because of this characteristic that is directly related to exterior materiality, the viewer unintentionally tends to shift the viewpoints while looking at the works. The viewer approaches the artist's world by treating the two-dimensional object as a sculpture. ● The small plastic pieces, which are also the protoplasm concentrated with the artist's long experience, deny their relevance to the conventional art materials. Listed by strict binary of rows and columns, the fragments with repeated rules and irregularities are insensitive to the partial description for the entire image. As a result, the work is locally charged with abstraction. It is similar to the endless array of square colored pieces that are encountered when expanding a digital image to its extremity. ● In his works, it is interesting that properties of materials, formal arrangements of the monochromatic modular units, exclusions of incidental elements show the elements of minimalism. However, his works are different in that they aim at the image that is ultimately identifiable while the traditional minimalist works emphasize realistic element from the outer appearance with the geometric shapes. Important element that influences the appearance of the minimalist works is 'arrangement'. This is because the 'arrangement' creates geometric rigor with lines and controlled curves in two-dimensional way and builds quantitative phase that occupies space in three-dimensional way. In addition to these basic functions of arrangement, the artist draws a new variable 'angle' through the act of placing each small plastic piece on a flat surface. The 'angle', mathematical information granted to each piece, regulates the degree of response to light based on the horizontal point. Each piece is then implemented with its role to realize the whole image to be finalized within the square framework. ● In the works of Yun Yong Wook, light performs the same function as the depicted lines, lumps, and colored areas painted in different colors from adjacent surfaces in conventional paintings. The pieces reacted to light respond sensitively to the characteristics of installed space by reflecting color and intensity of the light source. Moreover, each colored plastic piece performs the role of palette in addition to the visual effects created by its original color. It also skillfully controls the way in which the depicted image is shown to the viewer. For example, the direction of each piece that reacts to the light source is directly engaged in the final form of the image, in particular, by adjusting the extent to which the non-image areas absorb light. The background of Van Gogh I (2012, Poly Styrene, 120×120 cm) suggests that Van Gogh is posing against the adjacent wall, because the reflected light stays at restrained level. On the other hand, in case of Horse Head (2013, Poly Styrene, 120×120 cm), because the background is arranged in a way that the light source is set to be "off", the work causes an illusion effect, in which the implemented image looks like it is floating by visually absorbing the light as much as possible. In some ways, the reached wavelength of light is constantly destroyed in the space. This space is thus an area of uncharted territory with the reflection light forever delayed rather than an area of nothing. ● It is difficult to experience the same music from a music box due to the changes in the strength of the spring, the degree of the equipment's abrasion, and the humidity in the air; a music box produces a very subtle difference every time it plays. For the same reason, the inevitable heterogeneity caused by spatial and temporal changes of light, which are active elements of the work that materialize the borrowed image, assign a present aspect to Yun Yong Wook's works. Like a music box plays over and over, but strictly speaking it plays for the first time in its every execution, we see in front of his works the continuation of a specific work's current status. These moments are never encountered again without facing the same position and light. ■ GALLERY BATON

Vol.20130531f | 윤용욱展 / YUNYONGWOOK / 尹用旭 / painting