ASIAN FUSION

홍지윤展 / HONGJIYOON / 洪志侖 지음

지은이_홍지윤 || 분류_화집 || 판형_규격외 변형 || 쪽수_166쪽 || 발행일_2015년 3월5일 ISBN_9788993686098 || 가격_16,200원 || 출판사_한국정기간행물협동조합

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홍지윤 홈페이지_www.hongjiyoon.com

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自作詩를 통한 多元的 融合과 現代東洋畵의 變容 ● 나의 작품은 자작시를 통한 다원적 융합과 현대동양화의 변용이다. 나는 다원화된 사회에 있어서 동양화의 정신과 조형형식과 미술기능의 문제를 동양정신을 기반으로 하는 현대미술의 차원에서 다룬다. '나'와 '동양화'에 대한 근본적인 성찰로부터 개별적 존재에 대한 상대성을 인식하고 다원화된 사회문화적 관계와 경험으로 다원주의적 융합에 접근하게 된 경위를 밝혀 상대적이고 다중적 요소들을 차용한 융합이 작가적 정체성이 드러나는 다원주의적 성격을 함의하고 있음 드러내고 있다. 아울러 융합의 대상을 음과 양의 조화를 꾀하는 동양정신으로 논함으로써 동양화의 본질을 객관화하고 있다. 작품에 드러나는 융합의 대상은 각자 고유한 역할로 존재하며 서로 연관되어 있다. 연관된 대상은 서로를 감싸 안고 있는 '원융무애 (圓融無礙)'의 근원적 의미를 담고 있으며 동시에 미술적 완성형태로의 '하나'와 병치되어 있다. 이 둘을 동일선상에서 인식하려고 하는 것이 작품연구의 목적이다. 이는 본질적으로 '혼성적인 내'가 현실적인 삶의 경험을 통해 '하나인 나'로 존재하는 경위를 규명하고 이를 작품으로 드러내고자 하는 근본적인 원인과 배경이다. 마치 여러 겹의 꽃잎이 한 송이의 꽃(색동꽃)이 되고, 여러 깃털이 모여 한 마리 새의 형상(색동새)을 이루는 것처럼. 여기서 꽃과 새는 모두 개별적인 존재로 한마디로 규정할 수 없다. 내가 말해왔던 퓨전동양화는 동서양, 음과 양등의 이분법적 대립보다는 그 사이에 존재하는 간극, '겹'에 주목한다. 수 많은 꽃잎이 모여 하나의 '꽃'형상을 이루듯 수 많은 겹을 하나로 아우르는 '홍지윤의 퓨전'이 예술세계의 근본맥락이다. 이로써 작업의 의미는 단순히 규명할 수 없는 인간의 존재와 시공간의 덧없음에 대한 회한(悔恨)을 낙관적 은유와 상징이 담긴 동양적인 시(詩)로 짓고, 이를 회화와 다중매체간의 결합으로 기록하는 과정을 통해, 동양정신을 기반으로 하는 다원적인 성격의 현대미술과 다원예술의 가능성에 접근하는 것에 있다. 이는 작품개진의 의도이자 작가의 독창성을 드러내는 통로가 되고 있다. ● 동양화를 문학으로 말하면 시(詩)이다. 내가 사유하는 동양화는 자아와 대상간의 물화(物化)를 은유와 상징으로 구현하고 대상의 이면을 추구하는 것이다. 나의 작업은 유희로부터 시작되어 시를 짓고 노래하는 것이라고 할 수 있다. 동양정신을 기반으로 한 문학적 모티브인 자작시는 작업의 맥락을 이루며 이로부터 도출된 언어와 형상이 작품으로 구현된다. 나와 사물, 대상간의 관계에 기반 한 시어(詩語)와 형상은 '동양적 시공간(東洋的 時空間)'의 해석을 통해 현재의 삶에서 '내'가 개입된 사건과 상념을 내용으로 한다. 이로써 '삶, 사랑, 시간'이 작품의 주제가 되고, '음유, 낭만, 환상'이 서술구조(narrative)의 이야기형식으로 파생되어 작품으로 전개된다. 이러한 작업의 소재와 조형의 형식은 '글씨'와 '꽃과 새', '칼리그래피(Calligraphy)', '타이포그래피(Typography)'와 '팝아트(Pop Art)' 그리고 '몰골법(沒骨法)'과 '오방색(五方色)', '프리드로잉(Free drawing)'과 '디지털 컬러(Digital color)'를 통해 구현된다.

이는 불교적인 의미인 '경계(境界)'의 차원에서 '나'와 '나'의 경계인, 도가(道家)적 관점의 상선약수(上善若水), 대교약졸(大巧若拙), 소요유(逍遙遊)의 개념과 '나'와 '사물'의 경계인 유가(儒家)적 관점의 문질빈빈(文質彬彬), 그리고 '나'와 '사물'과 '나'의 경계인 불가(佛家)적 관점의 '원융무애(圓融無礙)'의 개념을 배경으로 하여 '시서화일률론(詩書畵一律論'과 '음양오행론(陰陽五行論)', '다원주의(多元主義)'의 개념에 의한 다원적 융합을 통해 변용한다. 이러한 다원적 융합과 변용은 '시와 문학적 요소', '문인화(文人畵)와 화조화(花鳥畵)와 회화적 요소', '필묵(紙筆墨)'과 현대다중매체적 요소'를 통해 드러난다. 이는 작업형식의 기본맥락인 회화작업에 있어서, 자작시를 통한 글씨와 '융합'을 은유하는 '색동꽃'과 '색동새' 그리고 '무지개'의 형상으로 나타난다. 그리고 여기에 현대의 다중매체와 기술이 융합된다. ● 이러한 나의 작업에는 양자가 공존한다. 동양과 서양, 고급문화와 대중문화, 추상과 구상, 물질과 정신, 내부와 외부 세계 등의 요소가 그것이다. 전통동양정신의 정서와 가치를 축으로 하여, 상선약수의 개념으로 동서고금(東西古今)을 원융무애의 정신으로 융합하는 과정에서 나타나는 이러한 공감각(共感覺)적인 변용은 작품의 전반적인 특징이다.

나는 조형형식 개념의 융합과 변용의 시도로부터 인문학적 변용으로 집중하고자 한다. 이는 전통 동양정신을 기반으로 한 인문학을 축으로 다양한 현재성이 개입된 적극적인 삶의 가치를 말하는 문화적인 개념이다. 현대미술의 담론 위에서 도가의 '도(道)'가 추구하는 무위자연의 천진함과 자유로움의 활기, 그리고 생명력으로 원융무애(圓融無礙)의 융합을 추구하여 현재진행의 동양화를 개진하고자 하는 것이다. ● 이로써 나는 포스트모던을 지나 혼란과 다양성이 융합으로 향하는 이 시대를 동양정신을 통한 상징적인 미술로 구현하고자 하며 이러한 나의 작업이 동서고금과 문화와 문화의 만남이 되어 삶의 가치를 사유하고 영혼을 움직이는 한편의 '시'로 기억되기를 바란다. ■ 홍지윤_홍익대학교 대학원 동양화과 동양화전공 박사논문초록 발췌

Plural Combination through Creative Poetry and Variations in Modern Oriental Paintings ● This study is on plural combination through creative poetry and variations in modern oriental paintings. This study discusses the spirit of oriental paintings, figurative styles, and artistic functions in the plural society from the perspective of contemporary art based on oriental philosophy. I discussed how I clarified the perception of relativity of individual beings based on essential examination of 'myself' and 'oriental paintings' and approached plural combination based on diversified sociocultural relationships and experiences. Then, I discussed the combinations that borrow relative and plural elements imply plural characters that expose the identity of artist. I also addresses the subjects of convergence through the oriental spirit pursuing the harmony of yin and yang to objectify the essence of oriental painting. The subjects of convergence in my work exist with original roles and are interrelated. The interrelated subjects convey the essential meaning of equality embracing one another, and are juxtaposed with 'oneness' as a complete artistic form. The purpose of examination is to perceive the two on the same extent. This is the essential cause and background as to why 'my hybrid self' exists as 'one self' through the realistic experience of life and show this through the work. Just as several layers of petals become a blossom of flower (Colorful Flower) and several feathers gather to form the shape of a bird (Colorful Bird), the flower and the bird are individual beings that cannot be defined in one word. The fusion oriental paintings of Hong focuses on the 'layers', or the niche between the dualistic concepts of East and West, and yin and yang. As the countless petals gather to form a flower, "Fusion Oriental Art of Hong" brings the countless layers into one and creates the essential context of her world of art. The significance of my work is that she writes oriental poems about the complicated existence of humankind and the transience of time and space with optimistic metaphors and symbols and records them through the combination of painting and various other media. By doing so, I approaches the possibility of contemporary art with pluralistic character and pluralist art based on the oriental spirit. This is the intent of the artist and how the artist unravels her originality. ● Oriental paintings are poetry in literature. For me, oriental paintings are about expressing the materialization of ego and objects through metaphors and symbolism and pursuing the other side of objects. My work begins from entertainment to write and sing poetry. The creative poetry, the literary motif based on oriental philosophy, builds up the context of my work and becomes the source of language and forms in my work. The poetic language and forms based on my relationships with objects come from the events and thoughts in 'my' life through the interpretation of 'oriental time and space.' Therefore, 'life, love, and time' became the theme of my work and the narrative of 'entertainment, romance, and fantasy' was derived in the form of a story. The subject matters and the style of formation were created through 'writing,' 'flowers and birds,' 'calligraphy,' 'typography,' 'Pop Art,' 'lineless painting method,' 'the Five Colors,' 'free drawing,' and 'digital color.' ● The variations were created through plural combination using the concepts of 'oneness with poetry, writing, and paintings,' 'Yin, Yang, and Five Elements,' and 'pluralism' based on the Taoist concepts of 'as good as clear water,' 'true skill looks coarse,' and 'meaningless wander' for the boundary of 'I' and 'I' from the Buddhist meaning of 'boundary'; the Confucian concept of 'harmony of inside and outside' for the boundary of 'I' and 'objects'; and the Buddhist concept of 'complete assimilation' for the boundary of 'I,' 'objects,' and 'I'. The plural combination and variations are exposed through 'the elements of poetry and literature,' 'the painterly elements of paintings of scholars and paintings of flowers, plants, and birds,' 'the ink,' and 'the elements of modern multimedia.' In my painting work, this is shown in the form of creative poetry and the 'colorful flowers,' 'colorful birds,' and 'rainbow' for 'combination.' This is combined with modern multimedia and technology. ● Both sides coexist in my work. These are the elements of East and West, high-class culture and pop culture, abstract and conceptual, material and mentality, and the elements of internal and external worlds. These multisensory variations from the process of combination of all times and places based on the concept of clear water and complete assimilation around the sentimentality and value of traditional oriental philosophy are the general characteristics of my work. ● The direction of future studies would be the transition of focus from the combination and variation of the concept of figurative styles to the variation of humanities. This is a cultural concept that manifests the active value of life with various aspects of presence based on the humanities of traditional oriental spirit. I intend to express this era of confusion and diversity past post-modernism based on the symbolic art of oriental spirit. On top of the discourse of contemporary art, I intend to pursue the combination of complete assimilation based on the innocence, freedom, and vitality of natural life from Taoism for contemporary oriental art. By doing so, I hope that my work bridges culture from all times and places to contemplate the value of life as a 'piece of poetry' that moves your soul. ■ HONGJIYOON_Abstract 「Plural Combination through Creative Poetry and Variations in Modern Oriental Paintings」 Dissertation for Doctor's Degree Majoring in Oriental Painting Dept. of Science of Fine Arts Graduate School of Hongik University

这项研究是通过创造性的诗歌和变化,在现代的东方绘画多种的组合。本研究讨论了东方绘画,图形样式,艺术的功能从当代艺术的基于东方哲学的角度来看,多元化社会的精神。我提供了在基础上"我"和"东方油画"必不可少的观察,和个体生命的相对论的理解和走近基于多元化的社会文化关系和经验多种的组合。我提供了相对性和多元素意味着揭露艺人的多种身份而组合。我也提供了基于东方哲学相结合的相对要素来体现,这项研究的目的是为了客观地界定东方绘画的精髓,并通过完整的同化的经验做法近乎完美的"合一"。这就是我打算澄清混合'自我'所存在的原因,并通过艺术表达它的原因和背景。这项研究得出的结论是乐观的隐喻和象征主义的创作诗歌表达对感知人的存在,时间和空间的短暂艺术家的独创性。 东方画是诗的文学。对于我来说,东方的绘画是关于通过比喻和象征表达自我和对象的物化,追求对象的另一边。我的工作从对写、唱诗歌的乐趣而开始。所创作的诗歌,基于东方哲学的文学母题,建立了我的工作的情况下,同时也成为语言和形式在我的工作的源泉。 根据我与对象的关系诗意的语言和形式都来自经过演绎的"我的生活中的事件和思想"东方时空。因此,"生活,爱和时间"成为了我所工作的主题,"娱乐,浪漫,幻想"是派生于一个故事的形式叙述。在题材和形成的风格是通过"写作,""花鸟,""书法,""版式,""波普艺术,""无规式画法,"创造"五色,""自由描画," 和"数码色彩。" 变化是通过多种组合而使用的概念,"单一性与诗歌,写作和绘画","阴,阳,五行,"和"多元化"的基础上的道家理念"不如碧水创建""真功夫看起来粗糙"和"毫无意义漂移"为"我"和"自我"从佛教的意义"边界"的边界;对"内外和谐"的儒家理念为'我'和'对象的边界;和"全面同化"为"我","物体的边界,和"我"的佛教理念。 在多种的组合和变化,通过"诗歌和文学的元素","学者画的绘画元素和绘画花卉,植物和鸟类","墨水",并暴露"现代多媒体的元素。"在我的绘画作品,这显示在诗歌创作和"五颜六色的鲜花","多彩的鸟类,"和"彩虹"为相结合的形式。这是结合现代多媒体技术。 双方共存于我的工作。这是东,西,高档文化和流行文化,抽象和概念,物质和心理的要素,以及内部和外部世界的元素。从基础上,碧水环绕多愁善感完全同化和东方传统哲学的价值观念的所有时间和地点相结合的过程中,这些多感官的变化是我工作的一般特点。 未来的研究方向将重点从具象风格的概念人文变化的组合和变异的过渡。这是一个文化的概念,体现了生命与存在的基础上,传统的东方精神,人文各方面的积极价值。我打算表达的混乱和多样性的时代过去后现代主义基础上的东方精神的象征性艺术。 对当代艺术的话语之上,我所要追求的基础上,纯真,自由,活力,自然的生活,从道家思想对当代东方艺术完全同化的组合。通过这样做,我希望让我所有的时间和地点工作的桥梁文化思考生命的价值用"一段诗"来的移动你的灵魂。■ 洪志侖

Vol.20150309g | ASIAN FUSION / 지은이_홍지윤 @ 한국정기간행물