실제 實際와 실재 實在

김남용展 / KIMNAMYONG / 金南鏞 / painting   2016_0525 ▶︎ 2016_0612 / 화요일 휴관

김남용_The difference 1604_Oil on wood carving assembly_105×95cm_2016

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초대일시 / 2016_0525_수요일_05:00pm

관람시간 / 10:30am~06:30pm / 화요일 휴관

통인옥션갤러리 TONG-IN Auction Gallery 서울 종로구 인사동길 32(관훈동 16번지) 통인빌딩 5층 Tel. +82.2.733.4867 www.tongingallery.com

실재 實在와 실제 實際 ● 본인의 작업은 3차원 공간 속의 육면체 사각형이 선 원근법과 투시도법이 적용되어서 2차원에 표현될 때, 원래의 사각형이 아닌 다양한 비정형의 형태들로 보여 지며, 그 변형된 여러 조각들이 서로 어울려 3차원의 공간을 만들어 내는 것을 흥미롭게 보는 것에서 시작되었다. 인간은 외부로부터 받는 자극을 자신이 익숙하거나 기대되는 형태로 받아들이려고 하는데, 실제와 보는 것에서의 차이에서 생겨나는 착시현상을 대하면 사람들은 자신의 눈을 의심하게 된다. 보는 것이 믿는 것이란 말처럼 보이는 것이 정말 전부인가? 이러한 현상이 왜 만들어지나? 그리고 실체와의 차이를 알고도 계속되어지는 착시의 현상은 무엇인지의 고민이 본 작업을 시작하게 된 동기이다.

김남용_The difference 1604,1605_Oil on wood carving assembly_105×190cm_2016
김남용_The difference 1605_Oil on wood carving assembly_105×95cm_2016
김남용_The difference 1606_Oil on wood carving assembly_105×95cm_2016
김남용_The difference 1601_Oil on wood carving assembly_45×85cm_2016

투영과 변환 ● 투영에 의해 서로 다른 형태들이 같은 형태의 그림자를 만들 수도 있고, 반대로 하나의 형태도 각기 다른 여러 가지의 형태로 변환 될 수 있다. 이러한 원리가 투시도법을 만들었으며,카메라나 옵스큘러 등 광학장치의 발명과 광학이론에 의해 만들어진 투시도법은 투영과 변환이라는 개념의 실마리가 되었다. 3차원의 입체를 2차원에 투사하는 방법은 다른 차원과 차원을 연결하고, 차원간의 상호작용과 상호변환을 가능케 하였다. ● 3차원을 2차원에 표현하는 트릭으로써의 투시도법에 의해 르네상스 이후의 미술은 재현성을 획득하였다 .이렇게 재현된 예술작품 가운데 가장 사실적인 작품일수록 가장 착시적이다. 2차원에서 3차원을 다루려는 여러 가지의 시도는 결국 실물을 도입하는 길을 모색하였으며, 입체파에 의해 꼴라쥬가 도입되었다 . 본인의 작업에서 실제와 가장 유사하게 대상을 표현할 수 있는 구체적인 방법으로 나무를 이용하여 재현의 효과를 극대화 하였다. ■ 김남용

김남용_The difference 1607_Oil on wood carving assembly_120×120cm_2016
김남용_The difference 1608_Oil on wood carving assembly_79×82cm_2016
김남용_The difference 1610_Oil on wood carving assembly_54×96cm_2016
김남용_The difference 1416_Oil on wood carving assembly_77.5×44.8cm_2014
김남용_The difference 1312_Oil on wood carving assembly_44.8×77.5cm_2013

Visual and Perceptive Consideration ● My work started from being interested in the phenomenon that when a hexahedral quadrangle within a three-dimensional space is applied to two dimensional through linear perspective and perspective drawing, it's seen as various atypical shapes rather than the original quadrangle and such various transformed fragments get together to make a three-dimensional space. I looked for a transformed angle with perspective applied rather than 90˚ of right angle, measured a length that made a depth, and reproduced space sense within space. ● Humans tend to accept an external stimulus in the form that they are familiar with or can expect. If they experience an optical illusion that arises from the difference between reality and seeing, they are doubtful of their eyes. Like this saying "Seeing is believing," is seeing really all? Why is such a phenomenon created? What is the phenomenon of an optical illusion that keeps occurring even if you know the difference between them? From such questions, this work started. ● Projection and Conversion Different shapes can make a shadow through projection and conversely, one shape can be converted to various different shapes. Such a principle made perspective drawing and the perspective drawing made by invention of optics mechanism such as camera or obscura and optics theory became a clue to projection and conversion. The projection of three-dimensional into two-dimensional connected dimensions to dimensions and enabled interaction and interconversion between dimensions. ● The art since the Renaissance period acquired reproductivity by perspective drawing as a trick to express three-dimensional into two-dimensional. The most realistic work among such reproduced artistic works is the most optical. Various attempts to treat three-dimensional into two-dimensional finally explored a way to introduce things and collage was introduced by cubism. As a specific method to express an object most similarly to the actual thing, my work used actual wooden plates to maximize the reproducing effect of box. ■ namyong kim

Vol.20160525b | 김남용展 / KIMNAMYONG / 金南鏞 / painting