우리가 되찾은 천재 화가 변월룡 The Reclaimed Genius Artist BYUN WOL-RYONG〮PEN VARLEN

변월룡展 / BYUNWOLRYONG PEN VARLEN / 邊月龍 / painting   2019_0417 ▶︎ 2019_0519 / 월요일 휴관

변월룡_어머니 Mother_캔버스에 유채_119.5×72cm_1985

초대일시 / 2019_0417_수요일_05:00pm

관람료 / 성인 5,000원 / 청소년 3,000원

관람시간 / 10:00am~05:30pm / 월요일 휴관

학고재 Hakgojae Gallery 서울 종로구 삼청로 50 Tel. +82.(0)2.720.1524~6 www.hakgojae.com

우리가 되찾은 천재 화가, 변월룡 ● 러시아 국적 고려인 화가 변월룡(邊月龍, 1916-1990)은 연해주 쉬코토프스키구역의 유랑촌에서 유복자로 태어나 호랑이 사냥꾼인 할아버지 슬하에서 자랐다. '유랑촌'이라는 명칭에서 알 수 있듯이 그는 깡촌 중의 깡촌에서 자랐지만, 러시아 최고〮최대의 미술대학인 상트페테르부르크 '레핀 회화〮조각〮건축 예술대학'(이하 레핀미술대학)에 입학하여 수석으로 졸업하고 동 대학교수가 된 입지전적인 인물이다. 1757년에 설립된 레핀미술대학은 260년이 넘는 역사를 자랑한다.

변월룡_'닥터 지바고' 작가 보리스 파스테르나크 초상 Portrait of Boris L. Pasternak, the Author of Doctor Zhivago" _캔버스에 유채_70×114cm_1947
변월룡_양지陽地의 소녀 Girl in a Sunny Spot_캔버스에 유채_47.5×29cm_1953

어린 월룡에게 할아버지는 늘 "나는 생계를 위해 어쩔 수 없이 호랑이를 쫓아 연해주를 유랑했지만, 너만은 꼭 고국으로 돌아가 살아라!"라고 강조했다고 한다. 손자의 이름을 한국식으로, 병진년 용띠 해 달밤에 태어났다고 월룡(月龍)으로 지었던 것도 이 때문이었다. 변월룡은 할아버지의 뜻을 따라 평생 자신의 월룡이란 이름을 고수했으나, 고국에서의 삶은 고작 1년 3개월에 그치고 말았다. 고국 북한으로부터 버림을 받았기 때문이었다. 좀 더 구체적으로 말하면 북한 당국의 초청으로 평양미술대학 학장 겸 고문으로 취임했지만, 북한 당국의 무리한 귀화 종용을 따를 수 없어 거절하자 숙청대상자로 분류되었다가 훗날 결국 숙청으로 이어진 것이다.

변월룡_스튜디오 3년 활동 계획을 연구하고 있는 최승희 Choi Seunghee, Studying Plans for Her Studio Activity for the Next 3 Years_ 종이에 연필_20×28.8cm_1954
변월룡_근원近園 김용준 (화가, 수필가) Geunwon Kim Yong-jun (Artist, Essayist)_ 종이에 목탄, 연필_44×33.5cm_1953

그러나 역사는 위대한 예술가인 그를 외면하지 않았다. 2016년, 국립현대미술관 덕수궁관에서 탄생 100주년을 맞은 작가를 재조명하는 『백년의 신화: 한국근대미술 거장』展에서 이중섭, 유영국과 더불어 변월룡의 성대한 전시회를 선보인 것이다. 이로써 비록 육신은 타국에 묻혀있으되, 그의 영혼이랄 수 있는 예술 작품이 마침내 고국의 품에 안겼다. 특히 이 전시회는 북한에서 숙청시킨 화가를 남한에서 거두었다는 점에서 의미가 크다. 2016년 같은 해에 제주도립미술관에서도 『고국의 품에 안긴 거장, 변월룡』展이 열렸다. ● 이번 학고재에서 열리는 『우리가 되찾은 천재 화가, 변월룡』展은 3년 만에 맞는 세 번째 고국 전시회인 셈이다. 변월룡이라는 이름은 아직도 국내에서 낯설다. 그런 까닭에 이번 전시회의 전반적 개념을 변월룡 화백의 일대기에 초점을 맞춰 입체적으로 전시함으로써 나무보다는 숲을 볼 수 있도록 했다. 이 시도는 보다 쉽게 변월룡의 작품세계를 종합적으로 이해하는데 크게 도움이 될 것으로 본다. ■ 문영대

변월룡_바람 Wind_동판화_40×63.8cm_1959

The Reclaimed Genius Artist, Byun Wol-ryong (Pen Varlen) ● Byun Wol-ryong (Pen Varlen, 1916-1990), a Goryeoin (ethnic Koreans in Russia and Central Asia) artist with a Russian nationality, was born in the village of Korean refugees in Primorsky Krai, Russia. Due to his father's absence since his birth, Byun grew up in the care of his grandfather, who was a tiger hunter. As apparent in the name, 'refugee,' Byun grew up in the most deprived area, but became a successful man on his own, entering the I. Repin St. Petersburg State Academy Institute of Painting, Sculpture and Architecture (hereafter Repin Academy), the most prestigious and largest art academy in Russia, and graduating first in his class, then becoming a professor at the same Academy. The Repin Academy was established in 1757, and has a long history of over 260 years. ● It is told that Byun's grandfather had always emphasized to him, "Although I had to wander Primorsky Krai chasing tigers to make a living, you must go back to our motherland and live there!" This was the reason for him naming his grandchild, Wol-ryong (月龍, moon-dragon), since Byun was born in the year of the dragon (Byeong-jin year, 1916) at night, following the Korean tradition. Byun, following his grandfather's will, held onto his Korean name and endeavored to return to his motherland, but his life in his motherland ended after a short time of no more than 1 year and 3 months. It was because he was abandoned by his motherland, North Korea. To be more specific, although he was invited by the North Korean authorities and was appointed as the dean and advisor of the Pyongyang College of Arts, he was still listed as a purge target and eventually was purged, because he did not comply with the forceful inducement for naturalization by the authorities. ● However, history did not turn its back on Byun, the magnificent artist. In 2016, his exhibition was flourishingly held at the National Museum of Modern and Contemporary Art, Deoksugung (Seoul) along with the works of Lee Joong Sup (1916-1956, Korea) and Yoo Youngkuk (1916-2002, Korea) with the title, The 100th Anniversary of the Birth of Korean Modern Masters. Through this exhibition, Byun's artworks, that are essentially his spirit, were finally embraced by his motherland; although his body may still be buried in foreign lands. It is also undeniably significant that an artist who was purged in North Korea was borne by South Korea. In the same year, in 2016, Byun's works were exhibited in Byun Wol-ryong: The Master Returns to the Bosom of His Motherland at the Jeju Museum of Art (Jeju, Korea). ● Thus, this exhibition, The Reclaimed Genius Artist, Byun Wol-ryong (Pen Varlen) at Hakgojae Gallery is Byun's 3rd exhibition in his motherland after 3 years. His name, Byun Wol-ryong is still unfamiliar in Korea. Therefore, this exhibition's overall idea focuses on artist Byun Wol-ryong's life and dimensionally present his works, so the audiences are able to view the forest as a whole rather than seeing a tree. This attempt will have a great beneficial effect for rather easily understanding Byun's overall oeuvres. ■ Moon Young Dai

Vol.20190414e | 변월룡展 / BYUNWOLRYONG PEN VARLEN / 邊月龍 / painting